cursus: Strategisch Spellen Nederlands

 

In acht lesuren wordt de basisspelling van het Nederlands gereactiveerd. Het gaat vooral om de spelling van de niet-werkwoorden. De leerlingen leren een strategisch stappenplan gebruiken: er worden geen geisoleerde spellingsoefeningen gedaan. Er wordt uitgegaan van de structurele problemen met vertraging en verstoring bij spellingtaken als je dyslectisch bent. De kennis en vaardigheden van de Nederlandse spelling worden door het gebruik van een vaste strategie makkelijker toegankelijk en toepasbaar en extra aandacht en controle verhogen de kans op een goede spelling. Het gaat niet zozeer om foutloos spellen maar om minder en/of minder erge fouten in de basisspelling

 

In de eerste les van de cursus maken de leerlingen een genormeerd dictee. Ze krijgen het gecorrigeerde dictee niet terug maar horen wel hoe hun individuele, specifieke spellingknelpunten eruit zien. Voor de docent maakt het dictee per leerling de invloed van de dyslexie op de ernst en mate van de spellingsproblematiek duidelijk. Dan volgen de lessen met de strategische aanpak en zo leren de leerlingen de hulpkaart gebruiken. De laatste les maken de leerlingen hetzelfde dictee nogmaals, met de hulpkaart en met het inzetten van de nieuwe strategieen. Zij krijgen direct te horen hoe zij het de tweede keer hebben gedaan ten opzichte van de eerste keer. Over het algemeen winnen de leerlingen deze 'wedstrijd tegen zichzelf' glansrijk!

De leerlingen krijgen bij deze cursus geen huiswerk en geen cijfers.

 

Het gebruik van de hulpkaart is een faciliteit op de groene dyslexie-faciliteitenkaart die door het JPT is uitgereikt. Deze kaart mag in de les en ook bij schriftelijke overhoringen en proefwerken gebruikt worden.

 

De informatieve ouderes wordt u aangeboden door het Jac. P. Thijsse College. Ouders krijgen nadere bijzonderheden over het verloop van de cursus en de resultaten van hun kind. Uw aanwezigheid bij dit uur is wel gewenst maar natuurlijk niet verplicht. De leerlingen zijn er dit uur niet bij aanwezig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a