cursus: Strategisch Spellen Frans en Duits
Omdat niet-dyslecten de spelling van een vreemde taal leren door visuele inprenting en automatisering wordt op het Jac. P. Thijsse College in de reguliere lessen nauwelijks aparte instructie gegeven over de spelling van het Frans en Duits. Dyslectische leerlingen hebben door de aard van hun leerstoornis meestal structureel problemen met de woordbeeldvorming waardoor hun spelling achterblijft.De streepjes, dakjes en komma's bij het Frans zijn een extra belemmering voor dyslectische leerlingen, net als het hoofdlettergebruik in het Duits.
In deze cursus wordt in acht lessen de lastige spelling van het Frans en Duits verklaard: vier lessen per taal. Op een hulpkaart staan de meest veelvoorkomende en lastigste spellingsbijzonderheden bij elkaar. Hierbij wordt vanuit de klank (in blauw) via luister- regel- en inprentspelling naar de schrijfwijze ( in rood) gewerkt. De leerlingen hoeven dus geen spellingregels of spellingsbijzonderheden uit het hoofd te leren omdat deze, logisch geordend, op de hulpkaart staan.
Het snel en goed leren gebruiken van de hulpkaarten Frans en Duits vormt de basis van deze cursus, samen met efficiente en effectieve strategieen om de losse woordjes te leren.
De hulpkaarten Frans en Duits staan als faciliteit op de door het JPT uitgereike faciliteitenkaart van uw dyslectische kind. De hulpkaarten mogen ook tijdens schriftelijke overhoringen en bij proefwerken gebruikt worden.
Deze cursus Frans / Duits is alleen toegankelijk voor leerlingen in de tweede klas.
Bij deze cursus wordt geen ouderles gegeven.